torstai 10. tammikuuta 2013

Vitamiinihälytys!

Hei käsi ylös kuka syö vitamiineja joka päivä? Siis apua. Minä en, edes joka toinen päivä... tai kuukausi... tai peräti vuosi?!

Nyt on kova flunssa piinannut lähes viikon koko perhettä, paitsi neljävuotiasta ja eilen kehoni alkoi selvästikin kaipaamaan jotain lisäapuja. Päätinkin, että on aika päivittää vitamiinivalikoimat, koska kaapista löytyi vain vajaa purkki raskaus- ja imetysajan vitamiineja. Samapahan ne olisi nuokin napsia pois ennen kuin tuore vitamiinilähetys saapuu. Nyt tarkkana siellä, mainoksia luvassa. Tässä linkitetyt tuotteet löytyy bannerin kautta.

Allekirjoittaneen pyhää temppeliä alkaa pian voidella vitamiinien kaarti. Sen lupaan. Sinne sujahtaa ainakin sinkkiä, joka on erityisen tärkeä immuunijärjestelmän toiminnalle, sillä ilman riittävää sinkkiä valkosolujen muodostus kärsii. Sinkki edistää hiusten, kynsien, ihon ja luuston hyvinvointia. Hyvä, hyvä! Kun tuolla jäätiköllä pyllähtää, niin ei luut heti raksahda poikki (toivotaan ainakin niin). Sinkki on kuulkaatten antioksidantti eli se suojaa soluja hapetusstressiltä. Kohta ei ole solutkaan stressaantuneita! OMMMM! Sinkkiä muuten suositellaan atooppisen ihottuman hoitoonkin, joten täytyy varmaan lisätä sinkkiä myös neljävuotiaan vitamiinivalikoimaan.

Sitten se vitamiinien kirjainviidakko. Mitä laitetaan? Helpoimmalla pääsisi monivitskupurkilla. Siinä todetaan, että se lisää elinvoimaa ja jaksamista. Kyllä kiitos. Lisäksi se suojaa niiden pahisten ts. vapaiden happiradikaalien hyökkäyksiltä. Luojan kiitos. Lisäksi tuotteen luvataan olevan hyvä yleiskunnon ylläpitäjä ja se sopii tukemaan elimistöä mm. fyysisen rasituksen ja hektisen elämänvaiheen aikana. Fyysinen rasitus - Hmmm? No onhan sekin, kun imurin varressa heiluu melkoista fyysistä rasitusta. Pisteenä iin päällä tuote ei sisällä säilöntäaineita eikä synteettisiä ainesosia. Ja oho, toisena pisteenä, vitsut on isossa alessa. Tämä hyvä.

Sitten isossa harkinnassa on kasvojeneheytyskapselit, sillä ei ollut kiva huomata, kun laitoin piilarit pitkästä aikaa päähän ja tarkastelin mitä ihmeen viivoja minulla on otsassa, silmien alla ja sivuilla. Nehän oli... ihan oikeita RYPPYJÄ! Ei jukolautsi! Olen edelleen ihan shokissa. Minä olen Ripu, olen ryppynaama. Ei siis mitään hauskoja naururyppyjä, vaan ihan vakavat, todelliset, ihkaoikeat rypyt ovat vallaneet nämä nuoret, kimmoisat kasvoni - pyytämättä ja yllätyksenä! En pysty puhumaan tästä enempää. Auttaisikohan nuo kapselit oikeasti?

Mitä minä tarvitsen vielä?
 
Mitä vitskuja sinä syöt, entäs lapset?  

EDIT: Unohtui lisätä tuossa ryppyvoukaamisessa magnesium, joka oli raskaana ollessa ja on muutenkin ehdottoman hyvä keksintö, kun jossain vaiheessa yölliset suonenvedot iskivät. Magnesium todella auttoi. Vastasyntynyttä puolestaan myös jeesasi äidin nauttima magnesium, sillä se helpotti masukipuja. Näin sanottiin jossain, ja minä tyttöhän uskoin ja ihan varpilla auttoi. :D Onko teillä samankaltaisia menestystarinoita hihassa?

  


8 kommenttia:

Sirkku kirjoitti...

En syö mitään, eikä lapsetkaan syö. Hät´hätää ovat saaneet joitain esiäitien Vitol-tippoja, kunnes oppivat kävelemään.
En edes muista, milloin 14-henkisessä perheessämme joku olisi syönyt antibioottia. Kulkutauditkin ovat parantuneet kohtuullisen nopeasti. Ei siis ainakaan auta syyttää vitamiinipuutoksia. Minä toitotan talvisaikaan kotimaisten porkkanoiden ja metsämarjojen puolesta.
Yötyötä tekevälle miehelle syötän silloin tällöin kahden viikon Berocca-kuurin.

titti kirjoitti...

Mä oon syönyt vuosia multivitaa, nyt ne on ollu viikon loppu ja väsymys hiipii.

Siilis kirjoitti...

d-vitamiinia syö mukulan 20 mikrogrammaa päiväs ja äitee 100. ei muuta.

zirk kirjoitti...

D, spirulinaa, omega3, magnesium, raskaus-ja inetysvitamiini menee mulla. Lisäksi marjoja. Harvoin sairaana! Sinkin ja maitohappobakteerit voisi lisätä. AI niin ja pähkinöitä ja siemeniä syön kans, että yritystä on. Kukapa ei haluaisi olla ihan superenerginen ja terve? :D

*Laura* kirjoitti...

No hei, mullakin on ryppyjä... Kaksi otsassa ja yksi kulmien välissä. Eipä ollu vielä pari vuotta sitten! Jos keksit millä ne lähtee niin kerro! Saatat samalla voittaa jonkun tiedepalkinnon...

Anonyymi kirjoitti...

D-vitamiini ehkäisee syöpäsolujen jakaantumista. Siinä YKSI hyvä syy syödä sitä ja olen syönytkin jo vuosia, kuten lapstkin. Satunnaisemmin syön b-vitamiinia, jota kuluu mm. stressissä, imettäessä ja vaihdevuosissa suuria määriä.

Aikku R-T kirjoitti...

D-vitamiinia ja Omegat-kapseleita mulla käytössä. Koululaisellamme Multivitaa yks nappi päivässä.

Ripu kirjoitti...

Sirkku: Mahtavaa! Teillä tulee varmasti vitamiineja terveellisestä ruoasta tai sitten on hyvät geenit tai luultavasti molempia. Tuota deetähän sitä kuitenkin suositellaan lisänä, mutta paraskin sanomaan, kun itse en ole syönyt aikoihin. Lapset kyllä syövät sitä D3-vitskua ja esikoinen kalkkia purkista, kun ei juo maitoa.

Titti: Noni, heti tuli vitamiinihälytys. Vai luuletko, että joku muu kuin vitskupuutos on syynä?

Siilis: Oho, mutta siis ihan turvarajoissa syötte. :D Aikuisillahan se on tuon 100 mg/pv ja lapsilla 25 mg.

Zirk: Niinpä! Kukapa ei haluaisi olla? Äläkä unohda sitä raakasuklaatasi. Eikös se ole se tärkein vitamiini? Hih. Tosi hyvältä kuulostaa!

Laura: Kolme ryppyä - pah! No okei, on nekin tietty ihan järkkyä, kun tarkemmin ajattelee. Pahoittelut. ;) Ollaan ryppykerhossa. Tilasitko sinäkin sitä naamavitamiinia? Minä uskon ihan tosissani, että se toimii. Sen on pakko.

Anonyymi: D-vitskun hyödyllisyyttä on turha kiistää. Mulla kiehuu vieläkin, kun jokunen vuosi sitten eräs tuttu jätti vauvalle antamatta d-vitamiinit, kun sen masua nipisteli. ARGH! Ei sitten ikinä ole antanut, kun ei ne vaan sopineet silloin vauvana. No niin. Eipä nostateta verenpainetta, ettei siihenkin tarvitse ottaa pilleriä.

Aikku: Mitä erityistä hyötyä niistä omegoista on, kun toiset sanoo, että siinä vedetään vaan härskiintynyttä kalanmaksaöljyä napaan? Minä söin omega3:sta ennen kuopuksen raskautta. Nyt on kaikki vitskulisät hakusessa, paitsi se naamavitsku ja sinkki. En tiedä vielä otanko monivitskut vai kirjaimet erikseen.