maanantai 27. lokakuuta 2014

Jaksaa, jaksaa, painaa, painaa - vähän lisäjeesiä siihen arkeen

mehiläisen siitepölyä, raakakaakaota, vitskuja ja antioksidantteja aamupalaksi

Syksy on monelle jollain tapaa alavireistä aikaa. Ollaan vähitellen kuljettu kesästä syvemmälle syksyyn kauniiden värien saattelemana ja nyt puidet hauraat oksarukat huojuvat tuulessa alastomina. Kellot haikailevat vielä kesää ja viikonloppuna otettiin se askel taaksepäin, joka antaa pimeälle luvan tulla jo aiemmin. Se on läsnä, kun kotoa aamulla lähdetään ja illalla kun sinne saavutaan.

Näissä kuuluisissa ruuhkavuosissa rimpuilu ottaa osansa ja itse huomaan sytytteleväni lisää valoja ja hakeutuvani erilaisten purkkien äärelle hakemaan lisäbuustia jaksamiseen. Kävin vastattain verikokeissa ja lääkäri totesi, että jos heti kesän jälkeen D-vitamiinitaso on alhainen, se tarkoittaa sitä, että on syytä alkaa tankkamaan lisää jostain muualta. 




D-vitamiinia olen napsinut purkista silloin tällöin. Pikemmin olen huolehtinut,että lapset saavat vitamiininsa (hyvä äiti -pisteitä ropisee). Tällä kertaa innostuin uudesta suihkutettavasta versiosta, vaikka alkuun olin skeptinen piparmintunmakuisesta hengityksenraikastajasta. Vaan vielä mitä, D-vitamiinispray pitää sisällään huikean annoksen d-vitamiinia (75 ug). Jos ei flunssa tällä satsilla pysy poissa, niin en tiedä millä sitten! Suihkeen etu on se, että se imeytyy välittömästi suun limakalvoilta. Lapsetkin tykkäävät tästä, mutta tehoja tässä on vähän liikaa heille (75 ug, kun suositus on 10-20 ug). Täytyy ensi kerralla ostaa heille omansa.   

Olen siitä onnellisessa asemassa, että joudun ihan pohtimaan, missä lounastaisin arkisin, sillä Helsinki tarjoaa huikean valikoiman erilaisia, ihania lounasravintoloita. Syön useimmiten monipuolisen lounaan salaatteineen. Aamuisin lintsaan ja juon vain kahvia, tässä yritän parantaa tapojani. Illalla puolestaan syön kotona kevyesti (esim. suklaata, hihhih). Kaikesta tästä syömisestä huolimatta, ruokavalioni ei ole ilmeisesti tarpeeksi monipuolinen, jotta vitamiinitasot olisivat riittävän korkealla. 




Tohtorinkäskystä ja ihan omasta mielenkiinnostani kävin Ruohonjuuressa vähän fiilistelemässä, mitä roppia kannattaisi hommata, että saataisiin tämä homma pysymään hyppysissä, eikä kaamosta tarvitsisi sen enempää potea. Ostin sieltä myös uuden Benecosin huulipunakynän, jolla omalta osaltaan on myös piristävä vaikutus.

Olen säännöllisen epäsäännöllisesti popsinut magnesiumia , mutta tällä kertaa purkin pohjan häämöttäessä valitsinkin kombon Kalsium-magnesium-sitraatti, joka jeesaa myös kalsiumin saamisessa, joka puolestaan on tärkeää osteoporoosin loitolla pitämistäkin ajatellen. Järkevänä henkilönä luon jo katseen kohti lähestyviä mummovuosiani, jolloin toivoisin, etteivät luut napsahtelisi poikki kuin suolatikut.  

Öisin olen aiemmin, etenkin raskausaikana kärsinyt sängystä-pystyyn-alle-sekunnissa -kiskaisevista suonenvedoista. Tiedät tunteen, jos sinulla on ollut suonenvetoa. Lisäksi erityisesti stressin aikana sydän muistuttaa itsestään tykyttelemällä keskellä yötä ja huomaan, että magnesium on auttanut molempiin epämiellyttäviin vaivoihin, jos otan sitä ennen nukkumaan menoa. 



jos vitamiineja mehusta haikailee, kannattanee puristaa appelsiinit ihan itse.

Aminohappojen sanotaan olevan tärkeitä terveydelle ja niitä pitäisi saada ravinnostakin, mutta lisäboostauksen lysiinistä kerrotaan vähentävän ahdistusta ja stressihormonien tasoa. Huomaako mistään, että olen ilmeisesti jotenkin stressaantunut. 

Jokin aika sitten, monissa blogeissa mainostettiin lasten kalanmaksaöljykapseleita ja muistan kommentoineeni, että pidän kyseenalaisena näiden kapseleiden hyötyä, sillä kala varastoi maksaansa kaikki ympäristömyrkyt. Miksi syödä niitä?

Olen kuitenkin tietoinen omega 3-rasvahappojen hyödyllisyydestä niin sydämen- ja verenkierron kuin aivojen, näön, muistin ja mielen (varmasti oli vielä muitakin...) hyvinvoinnin kannalta. Tartuin Ruohonjuuressa myös Omega-kapselipurkkiin ja sain oppia, että juuri ne kalaöljykapselit käyvät läpi perusteellisen puhdistusprosessin, jossa niistä poistetaan mahdolliset ympäristömyrkyt (esim. elohopea). Puhdistusprosessi ei kuitenkaan vähennä alkuperäistä rasvahappokoostumusta. Näitä siis kaksi päivässä.

Innostuin viime syksynä erilaisista superfoodeista ja jauheista, mutta huomaan olevani hiukan enemmän pilleristi kuin pulveristi - jos halutaan kategorisoida jotenkin. Kuitenkin nyt olen korvannut perusmyslin tällä Supermixillä. Erilaisia marjajauheita, siemeniä, mehiläisen siitepölyä... aika hauskaa, että vitamiinivarastoja saa näilläkin keinoin täydennettyä. Melkein voi kuulla mehiläisen pörinän, kun avaa purkin. No vitsi, vitsi. 

Mut hei, näillä tehoilla mennään syvemmälle syksyyn, eikä ahdista yhtään niin paljon. Boostaatko sinä arkeasi vitamiineilla? 


*)Solgar-vitamiinit ja Supermix saatu Ruohonjuuresta.



4 kommenttia:

Tiia K kirjoitti...

Täytyy sanoa, että kyllä boostaan ja on monet flunssat pitänyt loitolla. Ei ole muuten parempaa, kuin itse puristettu appelsiinimehu ja vielä Muumilasista juotuna. ;) <3

Riikka kirjoitti...

Tiia, jätän influenssarokotteen ottamatta ja aion pärjätä näillä boosteilla - ja käsienpesulla. Itsepuristettu mehu on taivaallista, milloin saisi vain aikaiseksi... ;)

Anonyymi kirjoitti...

Magnessium on auttanut ainakin minulla pitämään suonenvedot poissa.

Riikka kirjoitti...

Kiitos komppauksesta. Magnesium on tosiaan auttanut monella suonenvetoihin.