lauantai 23. heinäkuuta 2016

Say Hello to Hallux valgus



Moikka! Aurinko pysyy pilven takana, niin ehtii täkin palstaa pitää. Tulin esittelemään mun uusia kesäsandaaleja, mitä pidät?

Äh, en tiedä, onko tämä nyt sitä ikääntymistä. Uuh, en kestä, että kirjoitin noin. Vaan kaikenlaista hoidettavaa ja huollettavaa on ilmaantunut erityisen paljon sen jälkeen, kun mittariin vaihtui 4 ja 0. Tämä on totuus. Mulla on kohta varmaan ne moniteholasit. Ainakin monitehopiilarit, koska ikänäkö - tietysti

Tämän artikkelin teemana on vaivasenluu, hallux valgus. Minulta löytyy, mutta en ole asiaan juuri kiinnittänyt mitään huomiota vasta kuin oikeastaan kuluneen vuoden aikana (see!). Vasta viime aikoina vaivasenluu on jotenkin pullahtanut esiin - urheilun seurausta - ja sitä on ikävästi alkanut särkemään. Vaivasenluuhan on seurausta jalkaterän lihasten alentuneesta lihasvoimasta ja –kontrollista. Vaivasenluu on ollut ihan erityisen kipeä jumpatessa, kun tehdään askelkyykkyjä ja jalkaterä on takana taivutettuna.

Kävin kesäkuussa fyssarilla ja hän kehotti minua jumppaamaan ja hommaamaan nuo silarit kinttuihin. Jos haluaa aloittaa iisisti nämä tukihommat, niin voit kokeilla Silipos Therastepia, lähes huomaamaton - ja edullinen. Minulle fyssari epäili raskauksien aiheuttaneen lihasten romahduksen jalkaterässä, koska kudokset venyvät tuolloin erityisen voimakkaasti.


Jumppakäsky on jumpata jokainen arkipäivä. En ole ihan totellut, mutta olen kyllä halkaissut tennispallon, joka tarvitaan vaivastreeneihin ja olen toki jumppaillutkin, mutta kadotin ne pallonpuolikkaat. Halkaisin sitten toisen pallon. 

Olen myös käyttänyt silareita erityisesti kotona. Tuo helekatin varpaanerotin alkaa painaa jossain vaiheessa, joten kovin pitkälle en pysty noilla lipokkailla hiihtelemään. Vaivasenluu on ollut ihan erityisen kipeä jumpatessa, kun tehdään askelkyykkyjä ja jalkaterä on takana taivutettuna, mutta silarit eivät mahdu treenikenkiin.

Vaivasenluu on usein perinnöllinen. Hoitokeinoja on, mutta esim. jumppaus ei enää siinä kohtaa auta poistamaan pattia, kun tuo paukama on rustottunut. Leikkaus on myös yksi mahdollisuus, mutta ei suinkaan läheskään aina onnistu, joten treenaus jeesaa ainakin vaivoihin.

Olen päättänyt alkaa tekemään jumppaa oikeasti joka ilta. Sain fyssarilta ohjeet, jotka noudattelevat pitkälti esim. näitä ohjeita, jotka ovat ET-lehdestä - jotenkin ihan sopivasti meitsiläiselle. Myös Hyvä Terveys-lehdessä on hyvät kuvalliset ohjeet. Myös täältä löytyy ohjeita, samoin kuin monenlaisia jalkatukihässäköitä. 

Jumppaa, jumppaa, jaksaa, jaksaa!!!  kuva täältä


Onko siellä muita vaivasenluuvaivaisia
Treenattaisko yhdessä? 
  

*) Sis. mainoslinkkejä

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Perehdyin muutama vuosi sitten aiheeseen, kun vaivasenluut alkoivat häiritä elämää. Löysin silloin jonkun fysioterapiatutkimuksen, missä oli todettu lonkan ulkokiertäjälihasten vahvistamisen auttavan jalkaterän asentoon ja sitä kautta vaivasenluuhun. En nyt tietenkään enää löytänyt linkkiä tuohon tutkimukseen, mutta ainakin minulla se auttoi. Kannattaa kysyä omalta fysioterapeutilta lisää aiheesta. Tsemppiä jumppaamiseen!

Riikka kirjoitti...

Hei kiitos vinkkauksesta ja tsempistä. Fyssari ei sanonut mitään lonkasta, täytyypä kaivella tietoa, jos löytyisi jotain. Toivottavasti omat vaivasi vaivasenluiden kanssa ovat helpottuneet. Mukavaa kesää Sinulle!