Kööpenhamina yhdessä päivässä

Maileg pupuset halusivat mukaan, kun näm olivat viimeiset Tivolin lahjatavaramyymälässä

Mukavaa palmu- ja vaalisunnuntaita! Vaalituloksia odotellessa kerron tämän viikon piipahduksesta Kööpenhaminaan. Olin työmatkalla ja ilokseni tulopäivän ohjelma peruttiin, joten minä nautin kaupungin parhaimmista.

Hotelli Ibsens oli loistosijainnilla Nørreport -aseman lähellä Indre by kaupunginosassa, joka puolestaan oli lähellä kaikkea muuta. Tanskalaiset taitavat luomuaamiaiset hyvällä kahvilla, ystävällisellä tarjoilulla, ihanilla smootheilla, levain-tyyppisillä hiivaleivillä, suolaisilla ja makeilla, joten näillä puheilla, aamupala oli varsin timanttinen tässä hotellissa. Design-pöydät ja tuolit toivat myös lisäpisteitä. Itse sain kuitenkin vahvistukset sille, että Carl Hansenin Y-tuoli jääköön näin hotellissa istuttavaksi. Sen paperinaruistuin ei kestäisi meidän perheen mustikansyöntiä.

Sängyssä oli Hayn päiväpeitto ja koristetyynyt - peukut näille!

Yhden hengen huoneet olivat ilmeisen pieniä - kuulin toisten sanovan, itselleni sattui 2h huone, joka passasi minulle varsin mainiosti.

Lähdin kollegaystävän kanssa hyödyntämään yllättävästä vapaastamme ja suuntasimme jalkaisin läheisen Rosenborgin linnan pihamaille ihastelemaan narsisseja, kirsikkapuita ja kevään heräämistä.

Linnalta suuntasimme kohti Pieni merenneito -patsasta. Olin luvannut esikoiselleni, jonka kanssa kävimme katsomassa baletin ja syksyllä menemme katsomaan musikaalin, että käyn ottamassa kuvan patsaasta. Kävelimme kaunista Langelinie-rantatietä ihastellen samalla upeita kirsikkapuita.

Patsaalta suuntasimme jälleen postikorttimaisemiin eli Nyhavn-satamaan, joka oli odotetusti kaunis värikkäine taloineen ja ravintoloineen. Emme jääneet satama-alueelle syömään, vaan kävelimme ostoskadun läpi etsien oikeaa ruokaa, joten ohitimme klassiset smørrebrödet, eikä suostuttu mihinkään ketjuravintolaan.

Kävelimme Strøgetia pitkin oppiaksemme, että se on Euroopan pisin kävelykatu (1,1 km). Poikkesimme toki Illums Bolighusetiin ja olisin voinut olla siellä vaikka kuinka kauan. Oivalsin miten valtavasti designia tulee Tanskasta - niin huonekaluja, koruja, vaatteita, koriste-esineitä ym. Niin makeita! Hay sulki ovensa juuri nenäni edestä, kaupat muuten menevät melko aikaisin kiinni (klo 18).

Vihdoin saavuimme Riz Raz -nimisen ravintolan eteen, jossa tuntui olevan paljon ihmisiä ja tämähän on aina hyvä merkki. Valitsimme Green buffan ja oh buffa, että oli taivaallista. Niiiiiin hyvää kasviruokaa en ole varmasti syönyt koskaan. Todella mahtavia makuja! Oli niin hyvää, etten olisi halunnut lähteä. Mainittava on myös, että buffa oli vain DKK 99 eli reilu 13€, talon punaviiniäkään ei hinnalla oltu pilattu 3,5€/lasillinen. Mikä onni!

Ilta oli kuitenkin näiltä turreilta jo hämärtynyt, mutta varovasti kysyin kollegalta, että vieläkö Tivoli osuisi matkan varrelle. Ja visst! Kysyttiin kävelyohjeet tarjoilijalta ja se ei ollut edes kaukana, aivan keskustassa.

Aloimme olla vähän valmista kamaa kaikesta ihastelusta, kävelystä, syömisestä ja juomisesta, mutta mitäpä olisi Tivoli ilman vuoristorataaa - ei mitään. Siispä sinne. Vuoristorata on vuodelta 1914, 720 metriä pitkä, joka on tehty vuoristoa muistuttavaksi maisemaksi. Se meni sitten kovimmillaan 50 kilometriä tunnissa. Kerrassaan hurmaava kyyti, joka piristi meitä ja jaksoimme ihastella miten upea paikka Tivoli onkaan.

Mikä iltapäivä ja ilta meillä olikaan! Hygge löytyi ja itselleni uusi suosikkikaupunki. Seuraavat pari päivää istuimmekin tiukasti konferenssissa, joten ihan mahtavaa, että lähdimme seikkailemaan. Koko tämän sightseeing lenkin teimme jalan eli se on täysin mahdollista, mutta toki tiesi myös kävelleensä. Tämä ei kylläkään haitannut, koska oli ihan mahtavaa.

Köpikseen pääsee 1,5 tunnissa lentäen jopa alle 50e/suunta.
Metrolla kestää vain 20 minuuttia keskustaan ja sillä liikkuminen oli varsin vaivatonta. Hotellit ovat usein +200e/yö, mutta jos on vain yhden yön, niin edulliset lennot kompensoivat yöpymisen.

Köpis on kaikin puolin upea kohde, joten tänne suuntaan taatusti uudelleen.