tiistai 5. helmikuuta 2019

Tee itse mantelimaito, jolla saat makua aamupuuroon


Mausta aamupuurosi tai smoothie itsetehdyllä mantelimaidolla. Se on ihan superhelppoa tehdä itse. Minulla oli kaapissa manteleita ja mietin, mitä niistä tekisin. Muistan lukeneeni mantelimaidon reseptin, mutta skipanneeni sen aikaisemmin. Keitän usein aamulla kaurapuuron veteen, mutta välillä tekee mieli vaihtelua ja uusia makua puuroonsa. Mantelimaito on myös varsin ravinnerikas sen sisältäessä E-, D- ja A-vitamiineja, Omega-3 -rasvahappoja, sinkkiä, kalsiumia, rautaa, magnesiumia ja kaliumia.




M a n t e l i m a i t o

* Peitä 2,5 dl luomumanteleita illalla veteen.
* Ripsauta joukkoon hiukan ruususuolaa. 
* Anna manteleiden pehmetä seuraavaan päivään tai iltaan. Mantelit painuvat hiukan, kun niitä puristaa.
* Laita mantelit blenderiin, maustemitta vaniljauutetta (esim. Urtekram) ja lisää sen verran vettä (kaikkiaan 7dl), että saat blenderillä mantelit sileäksi, lisää loppu vesi ja huruuttele kaikki sekaisin. 
* Ota harso, minulla vauvaharso uusiokäytössä, jonka läpi puristat nesteen kulhoon. 
* Kaada valmis mantelimaito pulloon 
ja nauti kolmen vuorokauden sisällä.

Mikäli haluat makeutusta, 
lisää hiukan hunajaa.

Jauhon voi kuivattaa ja leipoa siitä esim. Runebergin torttuja. :D 

* * *


R i i k a n  a a m u p u u r o (1 annos)

*  laita kattilaan 0,5 dl vettä ja 1 dl mantelimaitoa
* lisää 0,5 dl kaurahiutaleita 
* 1 rkl paahdettua pellavarouhetta
* lisää ripaus ruususuolaa ja kardemummaa
* kiehauta puuro ja laita levy pois päältä
* lisää vielä 0,5-1 dl mantelimaitoa
* sekoita joukkoon puolikas banaani
* laita puuro kulhoon ja lisää päälle mustikoita
* n a u t i 



Oletko koskaan tehnyt itse kasvimaitoja? Kauramaito voisi olla seuraavana listalla. Saa vinkata myös muita vinkkejä!




Ei kommentteja: