Hyvinvointia tässä elämässä


 

Aivan ihana talvipäivä. Pakkasta on reippaasti etelää myöten, vaan kirkas aurinko pakottaa sulkemaan silmät sen lämmittäessä, kunhan jäätävä viima malttaa hetkeksi tuulensuojassa helpottaa. Ihminen valon lapsi on.

Valo lisää hyvää mieltä ja olen ottanut asiakseni lähteä ulos kesken työpäivän, kun aurinko paistaa. Se on nyt sääntö. Niin helposti sitä istua töröttää sohvan nurkassa aamusta iltaan ja sen huomaan itsessäni heikentyneessä hyvässä mielessä. Olo on helposti ärtyinen, ahdistunutkin, jos ei käy ulkona työpäivän aikana. Minua muistuttelee sormessa Oura, ranteessa Polar - oikein tuplasti, että hopihopi, nosta sitä kankkua ylös nainen. Ilman näitä muikkareita, en ehkä helposti nousisi edes jääkaapille kauhaisemaan luvattoman paksua luonnonjugurttia paria lusikallista suoraan purkista (tekeekö kukaan muu näin?). 

Minä teen, sillä se on minun oma purkki. Omassa elämässäni eletään nimittäin uutta alkua. Olen alkuvuoden opetellut olemaan yksin lasten ollessa isänsä luona joka toinen viikko. Onneksi voimme tavata silloinkin, mutta pääosin se toinen viikko, he ovat toisaalla. Minä en ole ollut koko aikuisikäni aikana yksin. Juurikaan koskaan. Yli kahdenkymmenen vuoden aikana ei ole varmasti kovinkaan paljon yli kymmentä yötä jolloin olisin ollut yksin kotona. Iso muutos tämä on. 

Yksi syy muutokseen on hyvinvointi. Sitä minä tavoittelen, meille kaikille. En halua olla katkera tai vihainen mistään, vaan haluan voida hyvin. Se tarkoittaa sitä, että on myös itse hyvä itselleen. Tekee niitä valintoja, jotka tekevät itselleen hyvää. Luopuu niistä, jotka eivät tee. On tärkeää asettaa rajat sille, mikä on ok ja mikä ei ole ok. On myös tärkeää pohtia mitä itse haluaa. Tässä kohtaa voi luopua siitä ajattelumallista, jossa miettii mitä pitäisi kenellekin olla. Lainatakseni mahtavaa terapeuttiani, kehotan jokaista kysymään "mitä sinä itse haluat?"

Se on iso kysymys, mutta minulla on siihen selkeä vastaus. Haluan voida hyvin, haluan että minulla on levollinen olo, haluan olla onnellinen. Siihen on vielä matkaa, mutta opettelen siihenkin, ettei minulla ole kiire. Minulla on tämä elämä aikaa.

Hyvää mieltä tuovat: 

- läheiset

- ystävät

- kevään ensimmäiset tulppaanit

- oma uudenlainen rauha

- hyvät yöunet (ei itsestäänselvää)

- kahvi kahvilasta, lasi viiniä ystävän kanssa, suklaa, hieronta, lounas ravintolassa, jättää radikaalisti astiat laittamatta koneeseen illalla.... 

Aina voi vahvistaa hyvinvointiaan, kun pystyy listaamaan asioita, joista tulee hyvä mieli. 

Levollista viikonloppua ja mielenrauhaa!

 

Suosikit