Kesälomalla Via Baltican varrella

*yhteistyössä Tallink Siljan kanssa

Tänä kesänä nappasin kaverin kainaloon ja lähdettin kahdestaan kohti uusia kokemuksia. Suuntasimme Tallinnaan auto mukana. Mitään ei oltu buukattu etukäteen, vaan halusimme liikkua fiiliksen mukaan, vähän niinkuin huolettomalla roadtripillä. Aikaa meillä oli neljä päivää.

Laivaan meno sujui erittäin sutjakkaasti terminaalissa, vaikkei koskaan aiemmin ole ollutkaan auto mukana. Emme tehneet check-iniä etukäteen, koska meille kuului laivamatkaan hytti ja lounge-paikat, jotka saimme yhteistyössä laivayhtiön kanssa. Ajoimme omaa kaistaamme luukulle, josta meidät toivotettiin tervetulleeksi matkalle ja siitä ihan yhtä iisisti laivaan. Helppoa!

Matkustin aiemmin kesällä pr-matkalle Tallinnaan käytössäni oma hytti ja tämä on sellainen bonus, jota kehotan hyödyntämään näillä reissuilla. Matkahan vie vain sen pari tuntia, mutta nyt pandemian aikaan, olo on ihan eri tavalla turvallisempi, kun turhaa laivassa liikkumista voi välttää näin yksinkertaisesti. Hytille vaihtoehtona on Comfort tai Business lounge, jossa saa samalla nauttia kahvia ja pientä suolaista sekä istua väljemmin nauttien maisemista.

Meillä Google maps huuti ohjeita, kun suuntasimme Tallinnan satamasta Pärnun suuntaan. Nyt mennään! Olimme päättäneet, että etenemme etappi kerrallaan ja Tallinnan jälkeen pysähdyimme ensin Pärnun kuuluisalle biitsille. Niin kaunista ja niin lomaa!

Söimme lounasta Pärnun rantabulevardilla ja ihastelimme kauniita, vanhoja puutaloja, toiset hienompia kuin toiset, toiset hiukan ränsistyneempiä - silti kauniita. En ihmettele, miksi suomalaiset tulevat valtoimenaan tänne lomalle ja kylpylöihin. Matka ei ole pitkä ja kohde on upeine hiekkabiitseineen - kuin olisi kauempanakin.

Pärnusta hyppäsimme autoon jälkkärijätskien jälkeen ja päätimme ajaa Latvian puolelle Riikaan yöksi. Olimme sopineet, että yövymme ensimmäisen yön (1 yö saatu yhteistyössä) hotellissa Tallink Hotel Rigassa. Hotelli sijaitsee keskeisellä paikalla lähellä Riian vanhaa kaupunkia ja sinne ajaa lähes suoraa tietä Pärnusta.

Hotellihuone oli kaunis ja tilava upeine kylpyhuoneineen ja ammeineen. Ehdoton bonus oli auton pysäköintimahdollisuus. Auto ajettiin juuri henkilöauton kokonaiseen hissiin ja sieltä respan henkilökunta ohjasi suoraan hotellin parkkihalliin. Sinne jäi auto huilaamaan ja me lähdettiin etsimään illallispaikkaa.

Söimme illallista aivan ihanassa Vina Bars Garage tapasravintolassa lähellä hotellia. En ole varmasti koskaan syönyt niin taivaallista tonnikalasashimia. Samoin lammastapas oli myös uskomattoman hyvää, kuten myös tartar ja monet muut kasvistapaksetkin. Palvelu oli myös ystävällistä. Riiassahan saa syödä vatsansa täyteen ilman, että lompakko siitä juurikaan kevenee. Ja tämä ravintola oli ilo. Jaksoin moneen kertaan kehua, miten hyvää tapakset olivat.

Toinen illalliskokemus oli vähän kauempana italiaisessa ravintolassa, joka oli ihan kaunis ja oma bufala-salaattini oli varsin hyvä, vaan talon lasagne ei saanut ihan täysiä pisteitä. Siitäkin huolimatta nukuimme yön hyvin.

Hotellissa aamupala tarjoiltiin jokaiselle henkilökohtaisesti ja aamupalasalissa oli pleksit ruokien edessä, eikä hotellinvieraat päässeet koskemaan annoksiin tai tarjoiluaterimiin. Arvostin. Aamupala oli myös varsin runsas ja jälkkäri jäikin minulta hakematta. Vaan ei hätää, se kompensoitui useaan otteeseen.

Ekan yön jälkeen, päädyimme hetken pohdinnan jälkeen varaamaan samasta hotellista huoneen vielä toiseksi yöksi. Kannattaa huomioida Riiassa, että autoa ei ainakaan keskustassa kovin monessa kadunkulmassa saa pysäköidä ja parkkihallit olivat melkoisen arvokkaita, eikä välttämättä auki yöllä.

Vietimme päivän kaupungilla ihan iisisti tsippaillen ja pysähdellen ihmettelemään miten kiva kaupunki Riika onkaan. Itse kävin reilu vuosi sitten keväällä työmatkalla Riiassa ja silloin kävimme veneristeilyllä katselemassa kaupungin nähtävyyksi. Suosittelen sitäkin vaihtoehtoa kauniina päivänä.

Mitään erityisiä syitä leivoskahveille eikä aperolspritzeille tarvinnut keksiä. Loma oli ihan riittävä.

Tullessamme Riikaan, ajoimme Alfa Center ostoskeskuksen ohi, jossa oli Zara Homen liike! Tänne päätimme tulla kunhan taas jatkamme matkaa. Olin jo tovin haaveillut siis ihanasta yöpaidasta, enkä ollut yksinkertaisesti raaskinut tilata sitä, kiitos 20 euron (!) postarit ja nyt nappasin sen mukaani. Kävimme toki myös muissa liikkeissä ja monissa oli kivat alennusmyynnit. Tietystikään valkoisissa Consseissa ei ollut alennusta, vaan nämä kun ovat aina joka paikasta loppu, joten nappasin nekin itselleni. Olivat kyllä taatusti silti ehkä kympin edullisemmat kuin jossain muualla. Tytöille löysin myös kivoja tuliaisia koulun alkuun samaisesta ostarista. Tullessasi Pärnun suunnasta Riikaan, et voi olla näkemättä tätä.

Sää oli kesäisen pilvinen, mutta ei kuitenkaan juuri sillä hetkellä satanut, kun pohdimme teemmekö vielä pikapiipahduksen Jurmalassa. Matkaahan Riiasta on vain reilut parikymmentä kilometriä, mutta olimme oppineet, että Via Balticalla kilometri tuntuu kymmeneltä. Haha! Tietäjät tietävät mistä puhun. Motarilla nimittäin ei varsinaisesti hurjastella, vaan rajoitukset ovat 50, 70, 90 ja 110 taisi olla suurin sallittu nopeus.

Eihän se anna, jos ei ota vai mites se menikään ja pikkuneuvottelun jälkeen, mehän suuntasimme vielä kohti Jurmalaa. Upeista biitseistä tämäkin pikkukaupunki on tunnettu ja kävimme todistamassa, kuinka sinä tuulisena päivänä meri pauhasi. Kävimme tietysti kahvilla ja kakkuviipaleilla - kuinkas muutes, enkä latvialaisen kuohuvan ohikaan päässyt.

Jurmalassa alkoi sataa ja pohdimme olisiko parempi lähteä matkaan ja ajella Pärnuun yöksi, sillä kotimatka alkoi seuraavana päivänä Tallinnasta jo alkuillasta. Meillä oli kakkua maha täynnä ja sillä energialla suuntasimme Pärnua päin ja minä aloin etsimään meille yöpaikkaa. Kovin kauan en jaksanut turata luuri kädessä ja buukkasin meille kunnon old school kylpylähotellin ja laitoin viestiä respaan, että tullaan, kun ollaan perillä. Ja niin me tehtiin.

Via Baltica on oikein hyväkuntoinen tie ainakin Jurmalaan saakka, jossa me kävimme tekemässä tämän lomareissun u-käännöksen. Vaikkakin merenrantaa ajetaan, niin maisemat ovat samankaltaista metsämaisemaa ja aina kaupunkia lähestyä myös jotain muuta. Rekat noudattavat usein ihan omia liikennesääntöjä tai sanoisinko, etteivät noudata ja ne ohittelevat myös risteysalueella. Ajokaistoilla tavanomaista on se, että kolme autoa huruuttaa vierekkäin. Vaan en kokenut, että matkanteko olisi ollut mitenkään turvatonta missään kohtaa. Onni on hyvä kuski.

Kävimme huuhtomassa Via Baltican pölyt kurkuista Tervis Spassa Pärnuun saavuttuamme. Yömyssynä klassikko: mansikkamargarita ja niin lesot nojatuolit hotellin baarissa. Nyt oli hyvä.

Kylpylähotelli oli ihan jees, ei mitään erityistä huomautettavaakaan. Huone oli perus ja aamiaisella oli paljon lomalaisia kattauksen lisäksi. Buffa oli ns. perinteinen ja itse otettiin lautasille, mitä haluttiin syödä ja kovin tarkkaa ei ollut täällä turvavälit. Jokainen varmasti henkilökohtaisesti tämän mietti, miten sen hoitaa.

Me istuimme omassa pöydässä aamiaisella ja kävimme sen jälkeen kylpylässä uimassa, poreissa, tosi kuumassa japanilaisessa altaassa, suola- ja aromisaunassa. Juurikaan muita ei tuolla hetkellä kylpylässä ollut.

Sitten oli aika checkata ulos hotellista ja lähteä kohti Tallinnaa. Annoimme Google mapsile koordinaatit viedä meidät Telliskiveen, koska siellä ehditään hengata ennen kuin pitää lähteä satamaan, joka on siinä ihan lähellä. Lounaaksi erinomainen pita auringonpaisteessa ja käpöttelyä siinä kulmilla.

Tallinnan päässä olimme terminaalissa hyvissä ajoin ja saimmekin odottaa laivaan pääsyä hiukan pidempään. Ehkä vinkiksi autoilijoille, riittää, kun ennen check-in ajan päättymistä on ajanut terminaaliin ja saanut mahdolliset liput.

Saimme auton taas hienosti parkkiin laivassa ja sitten suoraan hyttiin käsienpesulle. Siitä vikoille tax-free ostoksille ja muuten nyt on isot aleprossat laivoilla, joten kannattaa hyödyntää, jos on lähdössä lähiaikoina lahden taakse. Kävimme hörppäämässä iltakahvit ja voikkaria Confort loungessa ja fiilistelimme, että nyt on reissu heitetty ja kaikki meni tosi kivasti.

Toivotaan, että korona pysyy aisoissa ja pääsemme syksynkin tullen käymään Tallinnassa. Laivalla pääsee myös vaikka päiväsiltään piipahtamaan Riiassa ja minibreikiksi sekin on kiva vaihtoehto.

Instagramin highlighteissa on muuten otoksia matkan varrelta, jos ne kiinnostavat, kurkkaa sieltä @riikka_hei.

Aitäh, thank you ja kiitos seuraavaan kertaan!