Sitten siitä ihanasta Kreetan lomasta

Kesä tuli vihdoin koto-Suomeenkin ja arki painaa aamulla päälle ihan koko perheelle. Ennen kun aletaan kyynelehtiminen (aloin jo), näitä hellettä hohkaavia kuvia on kiva silti katsella. Instassa näitä jo osin näkyikin, mutta tässäpä reportaasin kera.

Se, että jäisi jumiin homeiseen hotellihuoneeseen olisi ollut silkkaa typeryyttä. Lomamme Kreetalla oli onneksi muutakin ja se oli niiltä osin oikein ihanaa. Ihanan siitä teki myös se, että viereisessä kylässä lomaili rakas siskonperhe. ♥

Matkaan lähdettiin iltapäivällä, mikä oli loistoaikataulu lasten kanssa reissatessa. Ainoastaan yhdet veret nenästä lentokentällä, kun esikoinen päätti kääntää siskon nenän nurin - ihan silleen spontaanisti. Ei arvannut, että on vähän eri homma pikkusiskon nenä kuin iskän. Äiti siinä otti vähän kipinöitä, mutta verenvuoto saatiin tyrehdytettyä ennen koneeseen nousua.

Lentomatkat sujuivat kuin vettä vaan. Tytöt katselivat leffoja ja kuuntelivat musaa - kuopus lauloi antaumuksella letitgota. Pahoittelut kanssamatkustajat, jos joukossa oli niitä, jotka eivät arvostaneet lapsen tunteikasta esitystä. Tai en pahoittele. Meni lentomatka niin hienosti.

Takaisin tullessa, koneen rullatessa kiitorataa, kone täyttyi savusta, joka osoittautui höyryksi, mutta näytti kyllä savulta. Koneen ollessa kylmempi kuin paahtava ulkoilma tapahtuu näin, kertoi lentoemäntä ohikulkiessaan. Säikähdimme kyllä melkoisesti, kun eihän tällaisesta nyt suotta etukäteen kuulutella.

Paluumatkalla näimme myös upeaa salamointia pilvien päällä. Oli kuin olisi sytytetty ja sammutettu valot. Jännä. Paluu viileään Helsinkiin (+13) tapahtui puolen yön jälkeen, muttta lapset jaksoivat ihan ookoosti*) kotiin saakka ja valvoivat vielä leikkien, kunnes äitin piti patistaa päät tyynyyn. *)oli kylmä ja piti odottaa bussia keskustaan keskellä yötä. Vähemmästäkin vähän kitinää on ilmassa.

Uimaan tultiin ja mehän muuten uitiin! Hotelliin saavuttiin iltakymmenen aikoihin ja tytöt vaativat heti uimaan. Lomalla ei turhia pingoteta, joten eikun vaan. Altaassa viihdyttiin heti aamusta, merenrannalla kävimme siinä välissä ja palataksemme jälleen altaalle. Serkut tulivat usein vielä iltauinnille kanssamme.

Se olikin toinen lomapäivä, kun meidän kouluunlähtijä viskasi kellukkeet altaan reunalle ja oppi uimaan! Loppulomasta neitokainen jo sukelteli ja teki kuperkeikkoja veden alla. Niin ylpeä.

Hotellista löytyi samanikäisiä lapsia ja he välittömästi tulivat juttuun toistensa kanssa. Äitit juttelivat kosteusvaurioisista huoneista. Pah. Oli hauskaa seurata muita perheitä. Miten sitä nyt se hattu päähän ja tule laitetaan aurinkovoidetta -mantraa huudettiin muuallakin, eikä ne älä juokse -käskyt menneet jakeluun kovin helposti naapurin lapsillekaan.

Lomalainen Frozen-laseissaan ja pyyhkeessä.

Lomalla viimeistään otetaan kirja käteen ja minä se luin lehtiä ja pokkareita, omia ja hotellin. Kymmeniä sivuja ja melkeinpä kirja per lomapäivä tahtiin. Ei olisi varmastikaan tullut muuten Franzenin Tumman veden päällä luettua, mutta nyt tuli. Ei sitä ihan kevyintä genreä, mutta en keskenkään jättänyt.

Altaalla myös pötkötettiin päiväunia, onneksi oli varjoisiakin kohtia lämpötilan ollessa +37 asteessa. Silloin ei onneksi voi mitenkään tehdä muuta, kun viettää siestaa.

Suosittelen kuumaa etelänlomakohdetta juuri sellaisille, jotka tarvitsevat lepoa. Ei vaan jaksa tehdä mitään. Ihan parasta.

Pikkuinen Papu

Juominen on tärkeää paahteessa. Jossain sanottiin, että jokaista 10 astetta kohti tulisi juoda litra vettä. Ihan ei kyllä sitä vajaata neljää litraa tullut juotua, mutta ei kamalasti nipotettu aina kun kuopus pyysi väkevää fantaa. Vettä, limua, Mythosia, frappeja - kunhan juotiin. Välillä vedettiin uikkareiden päälle topit tai teepaidat UV-suojaa antamaan.

Agia Marinan merenranta on lapsiystävällinen. Ranta on loiva ja hienohiekkainen. Muutamana päivänä aallot olivat sen verran voimakkaat, että meidän tuore uimataitoinen kävi hetken sukelluksissa, mutta opetti myös kunnioittamaan merta. Sillä on valtava voima. Respect.

Jäätelöä aamulla, iltapäivällä, illalla. Anytime, anywhere. Vesimelonijäätelöä oli huoneen laskussa viikon lomalta kymmenien eurojen edestä. Jäätelöllä voi varmasti myös elää - jos lapsilta kysytään.

Jäätelön lisäksi ruoka on Kreetalla poikkeuksetta erinomaista. Tai yhden lammaserikoisuuden mies ja lankomies olisivat voineet jättää väliin, vaikka se olikin muuten kreikkalaisissa spesialiteeteissään onnistuneen isoäidin tekeleitä. Kreikkalainen salaatti on klassikko, mutta siellä se maistui erityisen hyvältä lempeän kesätuulen puhallellessa vienosti.

Moussaka oli tehty suoraan uunivuokaan ja se maistui... moussakalta. Munakoiso oli juuri sopivan pehmeää. Agia Marinassa suosittelen lämpimästi Taverna Rokaa ja sitä lähes vastapäätä olevaa Olivaa. Margarita-pizza oli siellä erinomainen ja mitä sitä margaritasta sanotaankaan, jotta jos se on hyvä, niin on muutkin pizzat. Pääkadun varrelta saa lounasnälkään edullisesti Chicken pitas. Kaksi annosta viidellä eurolla, eikä ihan heti ollut nälkä. Myös Chicken gyros päätyi meidän lautasille ja tuli sitäkin perinneruokaa syötyä.  Useasti. Annokset olivat tietysti todella isoja, eikä lautaset tulleet koskaan tyhjiksi. Anteeksi kreikaksi.

Pakkasin mukaamme ministi pesuaineita ja meikkejä, kun ei lomalla ihan hirvesti jaksa, eikä pidäkään pakkeloida. Ihan travel sizella ei koko jengi viikkoa pärjäisi, niin otin mukaamme edulliset Sante Familyn omppushampoon ja minttusuihkugeelin. Vaikkakin uintien lomassa piipahdimme merenrannan tai hotellin suihkussa, niin iltaisin hiusten ja ihon perusteellinen pesu oli paikallaan. Esikoisen tukka oli kirjaimellisesti todellinen surffitukka ja jotta se saatiin harjan läpi kulkemaan, äidin hoitoaine oli lapsenkin käytössä.

Auringonpaahtamaa ihoa ei suinkaan halua peittää, ainoastaan korostaa. Illalla Vita Liberatan itseruskettava aurinkopuuteri pohjalle, ne kolmoset poskille ja muuallekin supsuttelua, kaulaa unohtamatta ja vielä Zuiin kullanhehkuinen Melon poskipäille EcoToolsin huiskalla. Ilian musta mascara ripsiin ja Crazy Rumorsin suklaamansikkainen kosteutus huulille. Kaunis kesähipiä ei muuta kaipaa. Fiffiu!

Haniassa piipahdettiin yhtenä iltana serkkujen kanssa. Samaisena iltana päätti tuhatpäinen porukka alkaa tanssimaan satamassa yhdessä rivissä. Vain kerran vuodessa.

Lapset rakastivat lämpöä, uimista ja ihastuivat Kreetaan. Mä rakastin myös. Mieskin tykkäsi. Ensi kesänä kuitenkin uusi kohde ja taatusti uusi matka.

Mr. and Mrs Hania lapsineen kiittää ihanista hetkistä niitä ihania, joiden kanssa saimme lomaa viettää. Arki alkaa kaikilla huomenna, mutta syysloma kutkuttelee lokakuussa, minibreikki mielessä, mutta nähtäväksi jää, mistä kohteesta nää Toropaiset itsensä löytää. Buenos Tardesta vaan. Hihhih!

Mrs Hanian hajuvesikö? Ei kun se on tää huone!